Depressie en Yoga

07-02-2020

Velen onder ons lijden aan Depressie... het is een woord waar veel taboe rond hangt en die niet zo gemakkelijk begrepen wordt. " Het zit allemaal in je hoofd, wees niet zo zwak, je moet hard zijn..." dit zijn de adviezen die we kunnen krijgen van hen die niet begrijpen hoe het voelt om je dipjes te voelen.

Yoga kan ons helpen om Depressie te verminderen. Door het regelmatig beoefenen van de Asanas (comfortabele stabiele houding) breng je Balans in je hormonen die een oorzaak kunnen zijn van een Depressie. Lees hieronder even verder om te begrijpen wat ik bedoel 😉

Yoga werkt op ons Endocriene systeem 

( hormonen )

Hormonen en hormonale disbalansen kunnen Depressies veroorzaken en/of versterken. Belangrijke oorzaken die onder Depressies kunnen liggen zijn:

  • Trage schildklier (hypothyreoïdie)
  • Chronische stress, PTSS (hoog cortisol, bijnieruitputting, burn-out, bore-out)
  • Insulineresistentie (hyperinsulinemie) en schommelende bloedsuiker
  • Slecht slapen (lage werking melatonine)
  • Weinig daglicht zien (laag serotonine)
  • Dalende of schommelende geslachtshormonen: PMS, overgang (periode rond menopauze), penopauze (laag Testosteron)
  • Slechte darmwerking (aanmaak Serotonine)

Door het regelmatig beoefenen van de Asanas (comfortabele stabiele houding) breng je Balans in je hormonen die een oorzaak kunnen zijn van een Depressie. 

Welke Asanas dienen voor welke oorzaken?


Shirshasana (hoofdstand)

De Hoofdstand stimuleert de Hypothalamus, Epifyse en Hypofyse. De hersenen worden gevoed met een stroom van bloed, rijk aan voeding.

Hypothalamus : De Hypothalamus ligt vlak boven de Hypofyse, net boven de kruising van de oogzenuw en is onderdeel van het limbisch systeem, het deel van de hersenen dat te maken heeft met emotie, motivatie, genot en het emotioneel geheugen.

De Hypothalamus speelt een belangrijke rol in ons dagelijks functioneren. De Hypothalamus regelt het autonome zenuwstelsel, dat een groot aantal onbewuste lichaamsfuncties reguleert. Via het ruggenmerg wordt vanuit de Hypothalamus informatie naar en van verschillende organen doorgegeven. De Hypothalamus stuurt ook de Hypofyse aan.

Hypofyse : De Hypofyse controleert de werking van een aantal hormoonproducerende klieren zoals de bijnieren en de schildklier, bij vrouwen de eierstokken en bij mannen de zaadballen. De Hypofyse produceert zelf ook hormonen, en is dus ook een klier. Hormonen zijn boodschapperstoffen die - meestal via het bloed - onder andere de stofwisseling, de groei en de voortplanting regelen. De Hypofyse vormt zo de schakel tussen het centrale zenuwstelsel en het hormoonstelsel buiten de hersenen.

Pijnappelklier of Epifyse : Ongeveer 15% aanmaak van de Serotonine komt uit de Pijnappelklier. Dit hormoon reguleert de psycho -emotionele toestand van een persoon. Het verlicht stress, reguleert de spanning van de gladde spieren en maakt Melatonine aan. De Epifyse (pijnappelklier) kan de Melatonine aanmaak in Balans brengen waardoor we weer beter kunnen slapen.

Sarvangasana (schouderstand)

De schouderstand verstrekt en balanceert de schildklierfunctie, helpt dus bij het verbeteren van de stofwisseling en reguleert de groei van het hele lichaam. De schildklier bevordert de eiwitsynthese en een goede groei van de spieren en botweefsels. Het regelt de hartslag en bloeddruk.

Schildklier en bijschildklieren : De werking van ons zenuwstelsel hangt nauw samen met onze schildklier. Onze schildklier beïnvloedt alle niveaus van ons lichaam, ook onze hersenen. Achter angst of neerslachtigheid bijvoorbeeld kan een schildklierstoornis schuilgaan. De schildklierhormonen werken op het niveau van de hersenen. Ze regelen de werking van de cellen van ons centraal zenuwstelsel, en meer bepaald de cellen die Serotonine produceren, een neurotransmitter die onze stemming en onze geestesgesteldheid bepaalt.
Datzelfde hormoon speelt ook een rol bij Depressies. Opvallend is dat 40% van de mensen met een te sterke werking van de schildklier een neiging tot Depressie heeft. Een gebrekkige (te zwakke) werking van de schildklier zou het risico op andere stemmingsstoornissen dan weer verzevenvoudigen.

Ardha Setu Bandhasana (halve brug)

De halve brug opent onze borstkas en stimuleert op deze manier de Thymus (zwezerik).

Thymus of Zwezerik : Deze klier bevindt zich boven je hart. Deze klier staat in voor ons afweersysteem en zorgt er dus voor dat we gezond blijven. Hoogleraar medische immunologie Hemmo Drexhage van het Erasmus MC doet al bijna dertig jaar onderzoek naar de link tussen ernstige psychische klachten en een verstoord immuunsysteem. " een groot deel van de zware Depressies vindt zijn oorsprong in verstoringen van het immuunsysteem en het daaraan gekoppelde hormonale systeem. Deze mensen voelen zich over de hele linie ziek en dat zijn ze ook ".

Pachimottanasana (voorwaartse buiging)

De voorwaartse buiging helpt bij het regelen van de Pancreas en de Bijnieren.

Alvleesklier (Pancreas): In de alvleesklier zitten groepen cellen, de zogenoemde eilandjes van Langerhans. Deze cellen produceren de hormonen insuline en glucagon. Deze stoffen houden de bloedsuikerspiegel in evenwicht: insuline verlaagt je bloedsuikerspiegel, glucagon zorgt er juist voor dat deze stijgt. Pancreas zorgt voor onze Bloedsuikerspiegel en regelt dus onze energie. Een Depressie is namelijk ook een vorm van gebrek aan energie. Een slecht werkende Pancreas kan stress, angst en Depressie teweeg brengen.

Bijnieren : De functie van de bijnieren is het produceren van hormonen. Ze maken de volgende hormonen:

  • Adrenaline en Noradrenaline.
  • Cortisol.
  • Aldosteron.
  • Androgenen (mannelijke geslachtshormonen) en oestrogenen (vrouwelijke geslachtshormonen).

Bijnieren zijn kleine organen die als kapjes op de nieren liggen, met een laag vetweefsel ertussen. De bijnieren hebben een belangrijke taak: het is hun functie om met moeilijke, stressvolle situaties om te gaan. Als de bijnieren uitgeput zijn krijg je deze symptomen:

  • Extreme vermoeidheid. Ook als je net geslapen hebt.
  • Niet kunnen slapen/ doorslapen
  • Depressies
  • Libidoverlies
  • Gewrichtsklachten
  • Huiduitslag of huidproblemen
  • Snel koud hebben
  • Constipatie
  • Lage bloeddruk
  • Concentratieverlies

Kakasana (Kraai)

De kraai stimuleert onze darmen.

Onze darmen produceren het grootste deel van het hormoon Serotonine. Serotonine is een neurotranmitter met een overwegend inhiberende (remmende) werking. Het heeft invloed op het geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels.

Door onbalans in de geslachtshormonen kunnen mannen en vrouwen last krijgen van Depressie gevoelens door Meno- en Penopauze. Vrouwen kunnen ook Depressie gevoelens ervaren tijdens PMS (premenstrueel syndroom).

Virabhadrasana (Krijger)

De Krijger is een Aardende Asana. Door ons te aarden staan we in onze Kracht en worden we niet zo snel omvergeblazen door wat er rondom ons gebeurd. De Krijger stelt je in staat om je sterk te voelen in je eigen lichaam en geest waardoor je terug meer zelfvertrouwen krijgt.

Trauma's kunnen ervoor zorgen dat de grond soms wegzakt van onder onze voeten. Erger nog, sommige Trauma's kunnen ons PTSS (posttraumatische stress stoornis) bezorgen. Hierdoor krijgt je last van constante stress, je voelt extra waakzaamheid en je krijgt allerlei lichamelijke klachten. Je voelt je snel bedreigd en trekt je terug. Met andere woorden, je basis veiligheidsgevoel is verdwenen.

Zoals jullie kunnen lezen heeft Yoga dus een sterke invloed op onze Hormonen waardoor we Depressie kunnen verminderen!

Ik wens jullie veel sterkte en liefde toe en veel plezier met jullie Asanas 😊

Veel liefs, Jaimie