Yoga Nidra

27-02-2020

Yoga Nidra : slaap van de Yogi 

De diepste ontspanningstechniek voor lichaam en geest.

Yoga Nidra is een effectieve techniek voor diepteontspanning, die het mogelijk maakt om je in een halfuur lichamelijk, geestelijk en emotioneel volkomen te ontspannen.

Bij het beoefenen van Yoga Nidra verblijven lichaam en geest tussen ontspanning (Alfa) en halfslaap (Théta). Uit ervaring blijkt dat men na een Yoga Nidra, bij regelmatig beoefenen, evenveel is uitgerust en even ontspannen is alsof je drie of vier uur zou slapen.

Terwijl het lichaam op deze bijzondere wijze in slaaptoestand is, blijft het innerlijk bewustzijn helder wakker. Dat zorgt ervoor dat je tijdens de Yoga Nidra lichamelijke en geestelijke spanning los kunt laten en blokkades kunt doorbreken. De positieve resultaten van Yoga Nidra kunnen al snel door de dag heen ervaren worden: je hebt een betere gezondheid en er ontstaat een gevoel van ontspannen tevredenheid. Yoga Nidra is een ontspanningstechniek die geschikt is voor iedereen.

Uit ervaring blijkt dat men na een Yoga Nidra, bij regelmatig beoefenen, evenveel is uitgerust en even ontspannen is alsof je drie of vier uur zou slapen. 

Effecten van Yoga Nidra

Slaap inhalen:

Yoga Nidra heeft een diep ontspannende en balancerende werking op alle vlakken van ons bestaan. De beoefening werkt ontspannend en activerend tegelijk. Je kunt met Yoga Nidra wel vier uur slaap inhalen.

Kalmte:

Mensen die Yoga Nidra regelmatig beoefenen zijn kalmer, hun acties zijn rustig en weloverwogen. Het innerlijke reservoir wordt aangevuld en de beoefenaars beschikken over een grotere weerbaarheid, ze kunnen meer aan.

Concentratie:

Het beoefenen van Yoga Nidra verbetert het concentratievermogen en de creativiteit. Veeleisende geestelijke arbeid kan met steeds meer gemak worden gedaan.

Intuïtie:

De toegang tot onze intuïtie wordt beter door Yoga Nidra. De waarneming van mensen en situaties wordt aangescherpt en beslissingen kunnen gemakkelijker genomen worden. Dat leidt tot meer tevredenheid, op de werkvloer en in het persoonlijk leven.

Gezondheid:

De algehele gezondheidstoestand wordt stabieler. Bovendien nemen specifieke, acute of chronische klachten steeds meer af of verdwijnen helemaal.

Slaapgedrag:

Yoga Nidra heeft bijzondere invloed op ons slaapgedrag. Door regelmatig beoefenen van Yoga Nidra leert het lichaam anders om te gaan met de slaap. We kunnen beter in- en doorslapen, slaapstoornissen van uiteenlopende aard worden minder.

Wat gebeurd er tijdens Yoga Nidra?

Tijdens Yoga Nidra gaat de beoefenaar steeds heen en weer tussen ontspanning en halfslaap. In beide toestanden vertonen de hersenen verschillende hersengolven. Deze hersenactiviteit kan door middel van een elektro-encefalogram (EEG) gemeten worden. De eenheid waarmee deze spanningswisselingen worden weergegeven noemen we Hertz, trillingen per seconde. Er worden vier frequentiebereiken van de hersenactiviteit onderscheiden:

  • Bèta ( wakker )
  • Alfa ( ontspannen )
  • Thèta ( dommelen & meditatie )
  • Delta ( diepe slaap )

Yoga Nidra is een ontspanningsmethode. Tijdens de oefening bevindt de hersenactiviteit zich voornamelijk in het Alfa- domein. Dat duidt op ontspanning. Tijdens de oefening kun je deze ontspanning goed waarnemen. Je gedachtestroom komt tot rust en in het lichaam treedt een gevoel van zwaarte op.

Yoga Nidra is tegerlijkertijd ook activerend, in die zin dat je je erna lichamelijk en geestelijk fris en helder voelt. Tijdens de oefening komt de hersenactiviteit dan ook in het Thèta-domein. Dat gebeurt precies op het moment dat je de indruk krijgt dat je wegzakt in de slaap, of dat je een deel van wat er gezegd wordt niet meegemaakt hebt. Dan bevind je je in de halfslaap van de Thèta- fase. TIJDENS DIE MOMENTEN HAAL JE SLAAP IN!

Yoga Nidra is zo opgezet dat je door de gestructureerde aanwijzingen helder wakker blijft en helemaal geen gelegenheid krijgt om in een diepe slaap weg te zakken. Heel anders dan bij een kort middagslaapje, waarbij je wel in een diepe slaap wegzakt. Dat is ook de reden dat veel mensen zich nadien nog versuft voelen en een poosje nodig hebben om weer helemaal wakker te worden. Bij Yoga Nidra gaat dat heel anders. Door de bijzondere opbouw van de begeleidende tekst pendel je hier uitsluitend tussen de Alfa- en de Thèta- fase heen en weer, zonder in de Delta- fase van de diepe slaap te komen.

Waarom Yoga Nidra beoefenen?

In deze tijden wordt er heel veel druk op ons uitgeoefend... Van overal komen er prikkels op ons af... GSM, emails, reclame, Facebook, Instagram, je job, gezin... zijn hier nog maar een paar voorbeelden van. In de Westerse wereld zijn we het gewoon om DOOR TE DOEN. Het wordt van ons verwacht dat we ' sterk ' zijn. Ben je moe? Neem nog een tas koffie, energiedrank... en als dit niet helpt dan ga je naar de apotheek om een straf energie middel die ons op de been houdt. Maar al deze middelen negeren de signalen van ons lichaam en onze geest! Deze geven ons het signaal dat we moeten rusten want de energie is op! Als je deze signalen negeert en erger nog... nog meer vraagt van je lichaam door de oppeppende middelen in te nemen... dan worden we ZIEK! Krijgen we Depressie en Burn-out...en wat nog allemaal!

Dan bevind je je in de halfslaap van de Thèta- fase. TIJDENS DIE MOMENTEN HAAL JE SLAAP IN!

Door het beoefenen van Yoga, Meditatie en Yoga Nidra leer je luisteren naar de signalen van je lichaam. Je komt in contact met je lichaam en je Geest. Dit hebben wij nodig om gezond door het leven te gaan! Als wij gezond zijn dan kunnen we zorgen voor onze dierbaren 😊

Veel liefs, Jaimie

Namastè