De Psoas spier

21-12-2019

Tijdens de lessen horen jullie altijd maar spreken over " de psoas ". Wat is het belang van deze spier nu eigenlijk en waar kan je de spier vinden? 

klachten aan de onderrug kunnen komen door een verkorte Psoas. Yoga helpt je deze spier te versterken en strechen.

Virabhadrasana I : Krijger I 

Breng je Psoas in Balans met deze Asana

De spier van de Ziel

De enigszins mystieke psoas-hoofdspier wordt vaak over het hoofd gezien of is zelfs onbekend als we het hebben over onze spieranatomie. 

Wist je dat psoas een zeer vitale rol speelt in onze lichamelijke en geestelijke gezondheid? Wanneer we ons bewust worden van de krachtige psoas-spier en hoe we er het beste uit kunnen halen, kunnen we ons lichaam veranderen.

De psoas-spier is niet alleen verantwoordelijk voor het creëren van stabiliteit in ons lichaam, maar ook voor openheid, verbinding en onze behoefte om te overleven. De psoas is de diepste spier in het menselijk lichaam en daarom het moeilijkst uit te rekken en te versterken. We kunnen verbazingwekkende voordelen ervaren wanneer we aan de psoas in ons fysieke lichaam werken, maar de mentale voordelen zijn net zo de moeite waard.

Wist je dat psoas een zeer vitale rol speelt in onze lichamelijke en geestelijke gezondheid?  

Volgens de internationale yogaleraar Liz Koch is de psoas meer dan een stabiliserende spier: "Het is een waarnemingsorgaan bestaande uit bio-intelligent weefsel en belichaamt onze diepste drang om te overleven en onze wens om te floreren." Omdat de psoas de diepste spier is in het menselijk lichaam is het logisch dat dit de plek is waar ons lichaam onze behoefte aan verbinding, overleven en liefde opslaat.

Waar bevindt de psoas zich?

De psoas major bevindt zich vanaf het midden van de wervelkolom (T12) tot de bovenkant van het dijbeen. Het hecht zich vanaf de onderkant van de ribbenkast en gaat door je lichaam naar beneden, door de kern, en hecht aan de bovenkant van het dijbeen. De psoas is de enige spier die de wervelkolom verbindt met de benen.

Klik op de link hieronder om een video te bekijken met uitleg over de Psoas en waar je deze spier in het lichaam kan vinden. 


Wat is er zo erg aan een strakke psoas?

klachten aan de onderrug kunnen komen door een verkorte Psoas. Yoga helpt je deze spier te versterken en strechen. De psoas is ook verbonden met ons middenrif, dus een strakke psoas kan uw ademhaling beïnvloeden. Wanneer je adem beperkt is, activeren je hersenen je sympathische zenuwstelsel - je vecht- of vluchtreactie. De resulterende voortdurende stress en constant rennen op adrenaline kan langzaam je lichaam en geest afbreken.

Surya Namaskara : Zonnegroet

Versterken en stretchen van de Psoas

Het is een waarnemingsorgaan bestaande uit bio-intelligent weefsel en belichaamt onze diepste drang om te overleven en onze wens om te floreren.

Emoties zoals angst, stress of verdriet zullen ervoor zorgen dat onze psoas aanspant. Een strakke psoas kan gemakkelijk leiden tot lage rugpijn, kortademigheid en kickt ons ​​sympathische zenuwstelsel in overdrive. Een overactief sympathisch zenuwstelsel kan ook leiden tot gewichtstoename, depressie en vermoeidheid. Wie had ooit gedacht dat één strakke spier zoveel problemen kon veroorzaken? Gelukkig hebben we yogahoudingen ( Asanas ) om onze diepe psoas-spieren te verzorgen en zo onze geest en lichaam gezond en gelukkig te houden.